torsdag den 15. december 2011

"Jeg har noget bedre i tankerne..."

I går var jeg hos lægen, og da vi var færdige med at snakke om det, jeg var kommet for at snakke om, spurgte hun, om jeg ellers havde det godt. Det havde jeg, svarede jeg. "Hvad med vægten?" spurgte hun. Jeg har snakket med hende om min vægt før, blandt andet i forbindelse med, at jeg skulle have målt blodtryk, kolesteroltal osv, som jeg kunne sammenligne med undervejs i mit forløb med bogen.

Vægten har det godt. Den passer sig selv, og jeg har fundet ud af, at den har det bedst, hvis jeg ikke tænker så meget over den," svarede jeg. "Jeg har jo stadig et for højt BMI, hvis man skal tro tabellerne, men jeg spiser sundt og dyrker masser af motion, så jeg regner ikke med, det gør så meget?"

Det mente hun heller ikke. Men så sagde hun noget, som jeg blev lidt ramt af: "Det eneste, jeg kan være nervøs for, er at du har en forhøjet risiko for diabetes, hvis dit BMI er for højt, og hvis du i løbet af 20'erne tog voldsomt på." Det gjorde jeg jo. Jeg tog 40 kilo på fra jeg var 25 til jeg var 35. Så spurgte hun lidt til, om der var nogen i min familie, der har diabetes. Det er der ikke. Om jeg ryger? Nej. Om jeg drikker meget alkohol? Heller ikke.

"Nå, men så er det sikkert fint," smilede hun, og sendte mig hjemad. Da jeg kom hjem kunne jeg ikke lade være med at tænke over diabetes. Som var en af de medvirkende faktorer, da jeg i sin tid besluttede mig for at lægge mine vaner om. Det er måske ikke verdens værste sygdom, men øj hvor jeg nødig vil have diabetes.

Jeg gik på nettet og fandt Diabetesforeningens hjemmeside. De har en test, hvor man kan teste sin egen risiko for at udvikle diabetes. Jeg fandt ud af, at min risiko er lille - hvor 1 ud af 100 får sygdommen. Men det er den kun fordi jeg spiser frugt og grønt og bevæger mig mindst 30 minutter hver dag.

Det har sat gang i en masse tanker, og har sat tingene endnu mere i relief: At jeg ikke kun har valgt at leve sundt fordi jeg bliver gladere og i bedre humør af det, men også for at undgå at blive syg. Og at det er vigtigt, at jeg spiser som jeg gør, og at jeg får motioneret.

Når jeg taler med folk eller er ude at holde foredrag, får jeg tit stillet det håbefulde spørgsmål: "Jamen bliver du ikke ved med at tabe dig? Stille og roligt?" Og nej, det gør jeg ikke. Jeg ville ønske, jeg kunne svare, at ja, hvis bare du spiser grønt, groft, fiberrigt og fedtfattigt og motionerer en masse, så taber du dig. Men sådan er det altså ikke - for mange af os.

Men igen: der er så mange andre grunde til at spise sundt og bevæge sig end at man bliver tynd. At undgå diabetes er bare én af dem. Jeg prøvede for sjovs skyld at tage testen og gøre mig selv 20 kilo lettere og med smal taljevidde, men uden at jeg spiste frugt og grønt og motionerede hver dag. Resultatet var det samme.

Forleden fandt jeg dette billede på nettet. Jeg synes, det her er et meget sjovt eksempel på punkt 3. For jeg ved da ikke, om jeg ville være blevet en glad løber, der ovenikøbet er blevet afhængig af de daglige grønsager, hvis jeg havde været tynd. Jeg tror det ikke.


Der var jo netop noget meget bedre i vente for mig. Så tak for det :)

Læs hvad du specifikt kan gøre for at forebygge diabetes her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar