søndag den 27. november 2011

BMI-løgnen

I denne uge har jeg en artikel i Femina, hvor fire kvinder, der alle vejer 70 kilo fortæller om, hvordan de har det med deres krop, og hvordan de har haft det med deres krop gennem årene. En har været på slankekur hele sit liv. Lyder det bekendt? Det gør det for mig. 

Jeg var på slankekur nogenlunde konstant fra jeg var 13 til jeg var 36. Det er 23 år med restriktioner, ekstremt fokus på kalorier og skamfølelse over at slankekurene ikke virkede. Absurd nok var det eneste resultat af mine slankekure, at jeg tog mere og mere på, da det eneste, de gjorde, var at trigge min sygelige overspisningstrang.

Og interessant nok begyndte jeg at slippe overspisningen efterhånden som jeg lærte at acceptere mig selv og min krop og min madglæde – og dermed tabte jeg mig også helt automatisk.

Jeg begyndte simpelthen at tabe mig, da jeg holdt op med at gå på slankekur. 


Alt det kan du læse meget mere om i min bog,
"Slut fred med din krop" , hvor jeg også skriver en del om det, man kan kalde BMI-løgnen. Altså forestillingen om, at vores vægt er det væsentligste parameter for, hvor sunde vi er, og om at det er vores højde, der skal afgøre, hvad vi skal veje. 

For nylig mødte jeg en kvinde, jeg har kendt siden vi begge var teenagere, og hun har altid kæmpet med sin vægt – altså virkelig kæmpet. For nogle år siden fik hun en gastrisk bypass, og nu er hun kommet ned på 85 kilo – fra 135. Hun er smuk og slank og sund at se på, men for at hun kan blive indstillet til en operation, hvor hendes overflødige hud på armene og maven kan blive fjernet, skal hun have et BMI på under 25. Og da hun er lige så høj som mig, lander hun på det samme BMI som mig: 29,4 – altså lige på grænsen mellem overvægtig og fed.

Som hun sagde til mig “Jeg kan bare ikke tabe mig mere”, og jeg ved præcis hvordan hun har det. Jeg håber, lægerne kan se på hende, at hun har den vægt, hun skal have, og at de går med til at fjerne hendes ekstra hud. “Ellers får jeg det bare gjort for mine egne penge,” sagde hun, men hvor er det langt ude, hvis det skal komme så vidt. Jeg er ikke ubetinget begejstret for den slags operationer, men så længe, det er det eneste, vores sundhedssystem kan komme op med af løsningstilbud for svært overvægtige, er de sgu nødt til at gå hele vejen. Synes jeg.

Et godt eksempel på, hvor langt ude hele diskussionen om BMI er, er denne samling af fotos af kvinder og deres BMI.

Enhver med øjne i hovedet kan jo se, at det er fuldkommen absurd at betegne en kvinde som hende her som værende overvægtig! 




Men altså. Sådan går det, når man tror alle kroppe og mennesker er ens, og at vi allesammen kan måles efter de samme skemaer og kriterier.

Hvad skete der med at lade hver enkelt afgøre, hvad vedkommende vil og skal veje? Jeg har aldrig haft et bedre kondital, blodtryk eller kolesteroltal end jeg har nu. Og jeg har aldrig været gladere for mig selv og for mit liv, end jeg er nu – og jeg har vel at mærke haft perioder i mit voksenliv, hvor jeg har haft et BMI på under 25. Det har bare aldrig nogensinde haft nogen indflydelse på min livsglæde. Omvendt har min livsglæde haft stor indflydelse på mit BMI. Go figure ...

Lige da bogen udkom var jeg i Aftenshowet for at tale om netop dette emne, og jeg fik så mange reaktioner bagefter. Der var vildfremmede mennesker, der ringede til mig efter programmet for at takke mig. En græd af lettelse over, at nogen endelig turde stille sig op og sige, at det altså sagtens kan lade sig gøre at være både sund og glad for sig selv uden at have et BMI på under 25. Siden da har jeg fået masser af mails og facebook-beskeder om det samme, så det er åbenbart et emne, der trænger til at blive belyst.

Der er nogle, der mener, at ens livvidde i forhold til ens højde siger meget mere om ens sundhedstilstand, end BMI. Hvis du vil tjekke dit eget livmål, kan du gøre det her på siden .

Igen ligger jeg lige på grænsen mellem ok og for tyk, men så længe, jeg ikke får to maver i mine jeans, går det også nok, tænker jeg. 



                      BMI i 2009: 36,3                     BMI nu: 29,4

4 kommentarer:

  1. Hvor er jeg glad for at du skriver disse blogs, Andrea :-)
    BMI-løgnen er bare endnu en brik i muren af absurde og ensrettede sundhedsparametre, som man nærmest opforstrer folk til slavisk at følge og tilbede her i vort samfund. Det er utroligt så stor BMI/sundheds-tyrannien er blevet de sidste, tjaeh, cirka 20 år.
    Det ødelægger virkeligt folks liv at ræse hysterisk rundt og aldrig tro at de er gode nok, fordi en flok over-tekniske læger spytter et eller andet parameter ud, som ender med at blive en fælles 'religion' som ingen sætter spørgsmålstegn ved.
    Jeg er så glad for at du belyser dette emne, da jeg ved at der er STORT brug for det. Tænk hvor mange kvinder hvis liv/krop ikke allerede ER blevet ødelagt pga de helt sindssyge sundheds-idealer vi lever under ... det være sig både spiseforstyrrelser mod overvægt og mod undervægt. Det er utroligt at det er kommet så vidt som det er, og at folk vitterligt TROR på den (BMI) løgn som de bliver fodret af 'de kloge herrer'. Men måske er det nu tiden til at sætte foden ned og sige; stop! - og lad være med at stjæle min krop fra mig!?

    SvarSlet
  2. Jeg har i al fald sat foden ned. Nu har vi prøvet dette i 20 år, og der har aldrig været flere overvægtige end der er i dag - så det virker jo tilsyneladende ikke. Tak for de fine ord - de varmer og inspirerer til mere :)

    SvarSlet
  3. Jeg tror personligt på at hvis man vil nå mål i livet uanset hvad det er, om det er slankur, finde sit livs kærlighed, eller hvad det nu må være, så handler det i bund og grund om at være i balance med sig selv, er man det, skal det nok lykkes, og så er det bare at bringe sig selv i den ballance, eller få proffesionel hjælp, for er man ikke det er der alt for mange ting der går galt, enten de dårlige undskyldninger, med det kan lige vente, eller ej jeg må lige have lidt mere, eller det går nok lige at ovs ovs

    SvarSlet
  4. Jeg har lige hørt om det ny BMI-begreb "tynd-fed"!?!? At man kan være superslank, grænsende til tynd, og stadig have for meget fedt ift. BMI.
    Derfor gik jeg ikke til sundhedstjek på jobbet for nylig - og mange kom da også tilbage og "fejlede" det og andet - herunder en meget nydelig meget slank kvinde omkring de 60, som så altså var "tynd-fed"...
    Er lige kommet tilfældigt forbi , og kommer tilbage igen ;o)

    SvarSlet