torsdag den 17. november 2011

Smukke former. Synes jeg

For nylig havde Ekstra Bladet på deres hjemmeside en afstemning om hvorvidt Christina Aguilera var blevet for tyk, eller hun var lækker med sine nye former. Jeg savnede lidt svarmuligheden "Hvad i alverden rager det os hvad Christina Aguilera vejer", men sådan hænger verden desværre ikke sammen i dag. I al fald ikke, hvis du er kvinde og stikker næsen frem. 

For hvor mænd kan slippe afsted med at se ud og veje præcis hvad de vil (som min kloge og sjove veninde Kristine påpegede ville Ekstra Bladet jo aldrig oprette en afstemning om, om Jes Dorph var blevet for tyk ...), er der helt anderledes normer for kvinder. Således kunne man også i den seneste valgkamps sidste dage gætte på, hvor meget Helle Thorning Schmidt vejede. Som om det nogensinde havde sagt noget som helst om en politikers evner udi at lede et land.


Overalt hvor vi færdes, bliver vi bombarderet med billeder af, hvordan vi skal se ud, og der er sket ufattelig meget med vores opfattelse af kvinders kropsideal. Jeg synes fx, det er ret tankevækkende, at hvis Marilyn Monroe havde levet i dag, ville hun ryge i kategorien "plus size" ligesom Kate Winslet, Adele og Liv Tyler. Jeg synes, det er fuldkommen forrykt at vi i dag anser en størrelse 42 som en stor størrelse. Jeg mener - se dog på hende. Og på Kate Winslet! Lækre damer med lækre former, det er hvad de er, og hurra for det!




3 kommentarer:

  1. Hej Andrea
    Fedt du har oprettet en blog! Jeg læste din bog og elskede den. Du er meget inspirerende. Jeg fulgte dig også i Femina, mens jeg var gravid. Og selvom jeg før har løbet og blev glad for det, havde jeg ikke gjort det længe. Men dine artikler i Femina inspirerede mig til at komme i gang igen efter veloverstået graviditet og kejsersnit. Og det er skønt!
    Mht Christina Aguilera: hvor er det dog ærgeligt at hendes vægt skal tage fokus fra det hun i virkeligheden laver. Og er god til! Der er da ikke noget at sige til at (unge) kvinder synes livet kan være lidt svært, når man stadig skal bedømmes på sit udseende, selvom man er knalddygtig til noget helt andet, som oveni købet er det man brænder for. Øv! For ja - det er sjældent at den slags afstemninger handler om mænd!
    //Bianca

    SvarSlet
  2. Hej Bianca,
    Tak for de fine ord! Noget af det, jeg elsker allerhøjest ved mænd (og som inspirerer mig og mit tankemønster) er, at de meget sjældent lader sig begrænse af den måde, de ser ud på. Jeg er sikker på, at mange af de ligestillingsproblemer, vi oplever kunne afhjælpes hvis bare vi kvinder gad bruge mere tid på at sparke røv i vores eget liv end på at sparke os selv over benene fordi vi er for tykke, for forkerte, for meget osv. Men det er en helt anden snak, som jeg vist er nødt til at blogge lidt mere om her på stedet :)

    SvarSlet
  3. Jeg er ret sikker på at du har ret mht mændene, Andrea. Min vejleder på mit bachelorprojekt mødte op til mit forsvar i shorts og kondisko. Bevares, jeg læser ikke på CBS, men alligevel (tænkte jeg...). Tilgengæld er han hamrende dygtig og ved det også selv og hans attitude indgyder til respekt, trods kondiskoene. Og ja - det er faktisk også noget af det jeg beundrer mændene for. Og så det at de har styr sagerne, selvom det måske ikke er tilfældet. Det er få kvinder, som kan udvise sådan en attitude. Men jeg øver mig fortsat...

    //Bianca

    SvarSlet