lørdag den 7. januar 2012

Kunsten at finde fedt tøj i store størrelser

Jeg har gennem de sidste mange år købt det meste af mit tøj på nettet. Dels fordi jeg af natur ikke er den store shoppe-trold, men sandelig også fordi det at gå ind i en dansk tøjbutik kan være noget af en udfordring, når man er større end en 42, hvilket jeg i øvrigt stadig er. Du ved, hvad jeg mener. Og finder man noget, man måske kan passe, kan man så stå og beundre alle sine deller i det nådesløse lys fra lysstofrør, der får alle til at ligne noget, der er gravet op af en mose. Nej tak, så vil jeg hellere sidde derhjemme i ro og mag og shoppe. (Det tror jeg i øvrigt også, jeg ville foretrække, hvis jeg havde været en størrelse 38, men det er en helt anden sag.)

Flere jeg kender vægrer sig ved at shoppe på nettet, og der er da også visse udfordringer ved det, men husk at du altid kan sende dine varer retur, hvis du ikke kan passe det, eller hvis du fortryder. Hvis du er i tvivl om, hvilket snit, der klæder dig, så spørg en veninde til råds. Jeg har en, jeg selv sparrer med, hvis jeg er i tvivl, og sådan en har du helt sikkert også. Eller spørg på Facebook. Der er sikkert en i din omgangskreds, der har en dygtig stylist i maven. Og efterhånden får du mere og mere flair for, hvilket snit, der klæder dig, og hvordan de forskellige mærkers størrelser passer dig.

Alle sites har en størrelses-guide, hvor du ud fra dine egne mål kan finde ud af, hvilken størrelse, der passer dig. Igen kan det være en god idé at alliere sig med en veninde, da det kan være lidt svært at måle helt rigtigt.

Dette er en artikel, jeg skrev til Femina i 2010. Flere har spurgt efter, hvor jeg køber tøj henne på nettet, og der er masser af links til sidst i indlægget. Men tag lige og læs interviewene med blandt andre Heidie Lykke fra danske CarmaKoma, som er et af mine yndlingsmærker, med en stylist og med en modeblogger. Der er stadig mange interessante input, og ikke mindst en kærlig opsang til os om ikke at tro på, at vi bare kan gå hjem og æde noget klid, hvis vi vil være lækre i tøjet.






Fantastiske Beth Ditto fra bandet Gossip er et glimrende eksempel på, at man ikke behøver bøje nakken og gå i storblomstrede teltkjoler bare fordi, man er rund.


”Fat is the new black”
Eksperter mener at 67 procent af den amerikanske befolkning er overvægtige. Den gennemsnitlige britiske kvinde er en størrelse 46. Vi bliver med andre ord større og større, men af en eller anden grund, er det stadig noget af en udfordring at klæde sig stilfuldt og moderigtigt herhjemme, hvis man er større end en størrelse 42.
   I USA, som på mange måder er foregangsland for resten af verden, har man i mange år kunnet købe tøj i de såkaldte plus sizes, og indenfor de seneste år er topdesignere som fx Calvin Klein og Michael Kors begyndt at lade deres kollektioner omfatte tøj i op til størrelse 46. Det er bestemt ikke den største størrelse på skemaet, men det er stadigvæk gode nyheder for os, der er trinde, og som gerne vil klæde os lækkert.
   Denne artikels forfatter oplevede således at få akut tårer i øjnene under en shoppingtur hos Macy’s i New York. Halvdelen af øverste etage i det enorme varehus er nemlig dedikeret til plus size women, og glimrer ved sit totale fravær af storblomstrede teltkjoler, uformelige t-shirts, løsthængende jeans og joggingtøj. På vej ud af butikken, hårdt læsset med lækkert, velsiddende designertøj, som får mig til at ligne en million, gribes jeg af en stor trang til at takke ekspedienten for min triumf.
   ”Selv tak,” udbryder hun lettere overrasket, og tilføjer så et ”Det manglede da bare,” som om det var den største selvfølgelighed i verden, at en tyk dame kan gå direkte ind fra gaden og købe det samme lækre tøj, som alle andre.
   Det er en selvfølgelighed i USA, hvor forbrugerne generelt ikke er bange for at kræve deres ret – heller ikke når det gælder tøj og selv om de vejer for meget og både deres læge og damebladene i hans venteværelse mener, de burde gå på slankekur.

Zennie Bonde fra M-up.dk er stylist og stilcoach. Hun medgiver at det er svært at finde lækkert og moderigtigt tøj i store størrelser, men det er ikke umuligt, og hun ser en tydelig sammenhæng mellem udvalget i butikkerne og forbrugernes indstilling.
   ”Jeg ser en tendens til, at overvægtige kvinder begynder at tro på, at de er lækre som de er, og at de har fortjent at se godt ud. Det kræver bare, at man ikke opgiver at shoppe fordi man på forhånd tror, slaget er tabt, men at man går ud og shopper og tør spørge efter tøjet i butikkerne. Kun på den måde får vi et større udvalg,” siger Zennie Bonde.

At bloggere generelt har stor magt, er ingen nyhed, og det gælder da også de mange fat appreciation blogs, som fx den amerikanske fatshionista.com. Det er 32-årige Lesley, der bestyrer bloggen, som hver måned har over 40.000 læsere.
   ”Min hensigt med bloggen er at udbrede budskabet om, at livet ikke behøver vente til, du er blevet tynd, og at det ikke er alle, der partout skal være tynde. Det er muligt at se godt ud og føle sig fabelagtig og have det godt med sig selv OG være tyk. Du har et valgt,” siger hun.
   Lesley hilser den positive udvikling indenfor tøj i store størrelser meget velkommen. Hun har været overvægtig hele sit liv, og har derfor haft udviklingen tæt inde på livet i mange år. Som teenager var hun tvunget til at gå i herrebukser og store t-shirts, fordi hun med sine 140 kg ikke kunne passe andet, udover de konede kjoler, der var hendes eneste andet alternativ.
   Lesley nærer ingen illusioner om, at tøjdesignerne deler hendes omsorg for de tykke kvinders selvværd, men det betyder ikke noget: ”Det er temmelig indlysende, at deres interesse ikke ligger i at hjælpe tykke kvinder til at se godt ud og føle sig lækre, men derimod at få foden indenfor på det store, og stadig vældig uopdyrkede marked for tøj i plus-størrelser. Jeg har det egentlig ok med det, så længe det betyder, at vi får et større udvalg og tøj af bedre kvalitet og mere kreativt design,” siger hun.

At fedt tøj i store størrelser er en mangelvare og en god forretningsidé, kan Heidie Lykke fra danske CarmaKoma tale med om. Hun og hendes businesspartner Angelica Weiss rev for et par år siden fuldkommen benene væk under artiklens forfatter, da de på Femina-messen præsenterede deres kollektion af super cool og sazzy tøj, som passede perfekt til den indre rockchick. En rockchick, der indtil da havde haft voldsomt trange kår i kraft af sin størrelse 46.
   De to mødte hinanden på designskolen TEKO, og efter at have arbejdet hos blandt andre Designers Remix og M by M, fik de øjnene op for den store efterspørgsel af tøj i store størrelser.
   ”Vi vidste, der var et marked, og vores ønske var at skabe et nyt koncept, som kunne måle sig med et lækkert mærke i standardstørrelser, hvad angik image, design og pris,” siger hun.
   ”Vi så på det, der fandtes på markedet, og det var telt-formet, af dårlig kvalitet og for det meste også storblomstret, og det ville vi for alt i verden væk fra,” siger hun.

Det er Heidie Lykke, der står bag alle CarmaKomas designs, og hun undrer sig tit over, at de har så få konkurrenter.
   ”Det er som om, danske og europæiske designere slet ikke har fået øjnene op for, hvordan samfundet udvikler sig. Der er virkelig mange unge kvinder, som bruger store tøjstørrelser, men som samtidig stiller store krav til tøjets kvalitet og design,” siger hun.
   CarmaKoma får, ikke overraskende, utrolig god respons på deres tøj, både fra danske og udenlandske kunder. Selv om det ville være nemt at læne sig tilbage og lune sig ved succesen, kan Heidie Lykke alligevel ikke lade være med at undre sig over, hvordan tingene er i dag.
   ”Jeg synes, det er underligt, at vi har besluttet, at alt hvad der er over en størrelse 42, er en stor størrelse. Hvis det så samtidig betyder, at det er forbeholdt alle under str. 42 at være lækkert og moderigtigt klædt, og at alle over str. 42 må tage til takke med de der storblomstrede rædsler – jamen det er jo fuldstændig sindssygt!” som hun siger.

Der er med andre ord sket meget, men der er også lang vej igen, hvis vi skal opfylde Zennie Bondes ønske om ikke at stille os til dommer overfor, hvad der er rigtigt og forkert i forhold til vores, og ikke mindst andres, tøjstørrelser.
   ”Jeg synes, folk skal have lov til at være en str. 34, hvis det er det, de har det bedst med, og en str. 58, hvis det er dét, de har det bedst med. Her skal være plads til alle, og efter min mening har alle fortjent at se godt ud og blive den lækreste udgave af sig selv, uden at skulle påduttes en bestemt tøjstørrelse,” siger hun.


Gode shopping-links
Bare fordi, der er lidt ekstra på sidebenene, skal du ikke tro, du er tvunget til at gå i storblomstrede teltkjoler. Her er en samling af links, hvor du kan finde labre sager, der passer netop din smag og pengepung. Tjek altid sidernes guides til størrelser og få gerne en veninde til at hjælpe med at måle dig, så du kan finde den rette størrelse.

Evans: Har tøj op til størrelse 60, og her finder du alt fra festkjoler til hverdagstøj og bikinier. Deres accessories er helt geniale, fx er deres strømpebukser en drøm at trække i for alle med en fyldig mås og rund mave, da de ikke strammer eller deler maven over i to.

Boden: Har tøj i op til str. 48. Tøjet er i virkelig god kvalitet og Boden er kendt for sine superfine farver og mønstre, og for at lave tøj, som gør én glad, og ikke mindst fin at se på.

DuoBoots: Redningen for alle os med store lægge, som har måttet se misundelige til, når vores veninder kom svansende i lækre, knælange støvler. Dealen er, at du måler dine lægge og bestiller støvlerne, der passer til dine mål. Smart! Husk at måle begge ben. Min højre læg er fx 2 cm. større end den venstre.

Salon Z by Saks Fifth Avenue: Det legendarisk newyorker-shoppemekka har endelig, endelig lukket op for international shipping! Deres Salon Z har superlækkert tøj i op til str. 50, og skal du forkæle dig selv, er sitet her virkelig værd at tjekke ud. Hold øje med deres udsalg og med dollarkurserne, for her er masser af penge at spare!

Nordstrom: Endnu et labert, amerikansk site, der bugner af dejligt tøj op til str. 48-50.

CarmaKoma: Sort, stramt og cool som fanden selv fra str 42 til 52. We like!

Asos: Deres Curve-linje går på til størrelse 54, og deres almindelige linje går op til 46. Her er virkelig meget i mange forskellige stilarter. Kvalitet og pris hænger sammen, så regn ikke med, at de allerbilligste ting holder særlig godt.

Macy's: Alt hvad hjertet begærer. Jeg ELSKER Macy's! Hold øje med deres udsalg.


Og så har jeg fået et par protip fra min veninde Kristine:

Monsoon: laver tøj op til str. 50 - blandt andet de fineste festkjoler. 

Talbots: har fantastiske ting i deres women-linje, der går op til størrelse 54

11 kommentarer:

  1. Tusind tak - det er et indlæg som sendt fra himlen. Har allerede afgivet min første bestilling hos Asos i dag :-)

    Du er fantastisk inspirerende <3

    SvarSlet
  2. And + Malou: Kan lige supplere med at www.monsoon.co.uk laver tøj op til str. 50 - blandt andet de fineste festkjoler.
    www.talbots.com har fantastiske ting i deres women-linje, der også går godt op i størrelserne.
    Elsker i øvrigt at det i USA hedder Womens sizes og ikke plus sizes - god stil!
    Macys sender også til DK :-)

    SvarSlet
  3. Tusind tak, de damer! K, jeg flytter fluks dine input op i teksten, så alle får dem set :)

    SvarSlet
  4. Tak tak tak for dette indlæg! Jeg må på jagt efter noget, der gavner en timeglasfigur, som også har fået for meget mave...

    SvarSlet
  5. Hej Andrea, og jer andre ;-)
    Jeg har lige startet en plus size(str.42+)mode og livsstilsblog.
    http://marilynscloset.wordpress.com/
    Her blogger jeg om hvordan du følger moden i en plus size, uden at gå på kompromis med design eller pasform.
    Jeg ønsker ligesom dig, at ændre det forhold vi kvinder og verden, generelt har til den "uperfekte krop". Se gerne mit indlæg; mig og min krop(under kropsrevolution), der er mit eget hudløst ærlige oplæg til debatten. Mvh Ditte

    SvarSlet
  6. Hov! Mit indlæg hedder; med hoved (hjertet) på bloggen.
    Jeg har også sat din blog ind i min blogroll :-)

    SvarSlet
  7. Jeg synes du mangler yoursclothing.co.uk :-)

    SvarSlet
  8. Hej, faldt lige over dit indlæg. Lidt sent måske....:-)
    Jeg er også glad for Macy's, Boden og Duoboots, som nu hedder Tedandmuffy.
    I dag besøgte jeg en butik på Frederiksberg, der hedder Karto. De laver virkelig smukt og smart tøj fra små til store størrelser og ikke nok med det. De tilretter det uden at det koster ekstra. Jeg fik et par kjoler, en nederdel og en bluse. Jeg kunne vælge stof, længde på ærmer, hvor meget vidde jeg ville have og der blev taget specifikke mål på mig. Nu skal de bare lige sy det til mig :-) Og så er det to jyske kvinder, der er virkeligt rare og nede på jorden.

    SvarSlet
  9. Hvad med told når man bestiller fra USA ?

    SvarSlet
  10. Det er helt rigtigt, at der er for få butikker, som sælger andet end sorte sække til os, som har kurver. Det har vi i www.lili-marleen.dk lavet om på. Tjek vores hjemmeside ud og bliv inspireret til at springe ud i farver og former op til str. 60.

    SvarSlet
  11. I'm personally a big fan of slutfredmeddinkrop blog. Thanks for sharing this post.
    clipping path
    clipping path service

    SvarSlet